tiistai 13. marraskuuta 2012

iLO-päivät Joensuussa

Kuten jo aikaisemmin olen maininnut, Savonlinnan lyseon lukion opettajille on tänä syksynä saatu iPadeja henkilökohtaiseen käyttöön. Kaikille halukkaille on laitteet hankittu! On ollut mukava nähdä, miten kollegat ovat tehneet oivalluksia pädin monipuolisista mahdollisuuksista. Monelle asia kuitenkin avautui uudella tavalla, kun osallistuimme isolla porukalla iLO-päiville Joensuussa. Katso ohjelma: ILO-päivät

iLO-päivät pidettiin ensimmäisen kerran viime keväänä, silloinkin Joensuun Norssilla. Lyhenne tulee sanoista iPadit lukio-opetuksessa, mutta ainakin tällä kertaa mukana oli jonkin verran muitakin kuin lukioiden väkeä. Viimeksi olimme Savonlinnasta mukana kolmen hengen tiimillä, mutta tällä kertaa jo kymmenen hengen voimin, ja me kolme "konkaria" pidimme pajoja. Ismo esitteli maantieteen kurssin pitämistä ilman oppikirjaa, Hannu Dropboxin käyttöä tallennuspaikkana ja opettajan ja opiskelijan yhteistyön välineenä sekä allekirjoittanut omatekoisten animaatioiden ja videoiden käyttöä filosofiassa.

Ideana pajoissa ja koko toiminnassa on yhteinen jakaminen: "Tuo tullessas, vie mennessäs." Pajojen vetäjät olivat itse opettajia, jotka ovat käytännössä tehneet työtä iPadeilla. Eräs osallistujista kommentoi tätä asiaa sanomalla, että se juuri on parasta, kun viisaus tulee vertaiselta vertaiselle eikä mennä esimerkiksi liikaa teknisiin yksityiskohtiin. Pajojen pitämisen kynnys pysyy matalana, kun ote on sellainen, että opitaan toinen toisiltaan. Ei tarvitse olla maailmansuuri guru, vaan voi kertoa omia kokemuksiaan ja keskustella muiden kokemuksista.

iLO-päivät edustavat uutta koulutuskulttuuria, joka perustuu juuri yhteistyölle ja jakamiselle. Pajanpitäjille ei makseta palkkaa, vaan palkkio tulee siitä, että itsekin oppii. Se, joka on osallistunut pajaan, saattaa seuraavalla kerralla itse toimia vetäjänä. On hienoa nähdä, että tämä uusi toiminta- ja ajattelutapa innostuttaa ihmisiä. Sosiaalinen media ja henkilökohtaiset mobiililaitteet muuttavat myös koulua ja pedagogiikkaa.



Lyseon opettajien kommentteja ja keskustelua:

- "Avautui, millä tavalla pädiä voi opetuksessa käyttää. Esim. iBooksAuthor." Katriina

- "Oli antoisa koulutus, opin paljon uutta ja haluan oppia paljon lisää iPadistä." Tuula

- "Samat sanat, paitsi että vinkkejä, kuten aina, tulee paljon, mutta niiden käytäntöönpano on sitten eri juttu. Aikaa opetteluun ja sovellusten käyttöön tarvitaan. Vinkit ehtivät häipyä päästä ennen kuin on ehtinyt edes kokeilla. Mutta tämä ei tarkoita, etteikö innostusta asiaan olisi! Jane

- "Paljon tuli vinkkejä, mutta itsellänikin on pädin käyttö hakusessa. ILOpäivät oli hienosti järjestetty. Erityisesti pidin oppilaiden tietoiskupajoista. Norssin ykkösillä ja kakkosilla on omat henk.koht. padit, joten esim. enkussa he kirjoittavat tuotoksiaan Pages-ohjelmalla. Open henkilökohtaisena työvälineenä pädi on hyvä." Riitta

- "Oppilaita minäkin haastattelin kumpanakin päivänä ja he näyttivät, mitä olivat tehneet kielissä. Se oli kivaa! Kielten opettajien paja tietysti kiinnosti, koska he olivat jonkin verran käyttäneet pädiä jo opetuksessa. Kokeitakin oli toinen yrittänyt kielissä pitää... Vaikutti hieman väkinäiseltä kuitenkin." Jane

- "Minulle jäi kahtalaiset tunnelmat ILO-päivistä. Ensimmäisenä tulee mieleen opettajien innostuneisuus padeja kohtaan. Padeissa on kuitenkin huonona puolena se, että apsien viidakko on erinomaisen laaja ja ihmisillä tuntuu olevan tarve testailla niitä laajasti ja kuitenkin he ovat epävarmoja, onko tämä apsi juuri se oikea. Vertailun vuoksi toteankin, että pajoissa, joissa olin, olisi vanha kunnon Office-paketti terästettynä Windowsin mukana tulevilla apuohjelmilla ja pilvipalveluilla ollut testivoittaja!

Toinen asia, mikä tuli esiin, oli Mac-koneissa olevien ohjelmien tasoero vastaaviin pad-apseihin. Macissa ohjelmia (esim. Pages) voi pitää ammattitason ohjelmina, kun taas vastaavat apsit padeissa ovat riisuttuja versioita niistä.

Padeilla on kuitenkin paikkansa koulussa:
- helppo mukana kannettavuus ja pitkä akun kesto
- nopeakäyttöisyys
- löytämällä sopivia apseja niillä voi tehdä asioita, joihin perinteisillä kannettavilla koneilla ei pystytä

Lisäksi odotan mielenkiinnolla oppimistuloksia runsaasti padeja käyttävillä. Tarkoituksena luulisi olevan niiden koheneminen esim. yo-kokeissa." Risto

- "Toisaalta yksi tavoite on suomalaisten nuorten tietotekniikkataitojen kohentaminen. Nyt kun aletaan olla sitä häntäpään porukkaa. Kyseessä ei ole pelkästään oppimistulosten (perinteisessä mielessä) parantaminen, vaan opiskelijoiden valmistaminen tulevaisuuden tarpeisiin. Oppiminen ja opiskelu on murroksessa, koulun täytyy etsiä keinoja niihin vastaamiseen. En usko että koskaan saadaan mitään tieteellisesti kestävää tulosta oppimistulosten paranemisesta tai mahdollisesta huononemisesta. Tulos on oikea jos opiskelija saa paremmat eväät elämää ja tulevaisuutta varten." Ismo

- "Vielä muutama pohdinta: Minä olen osin samoissa ajatuksissa kuin Risto: toisaalta vallalla on hirmuinen innostus padin käyttöön, mutta toisaalta mielessä se, tukeeko tämä varmasti asioiden oppimista kuten sen pitäisi. Tästä jo Hannun kanssa väittelimmekin Joensuussa :)

Taustalla minulla on vielä se näkökulma, että ystäväni on Jyväskylässä tutkijana yliopistolla, ja hänen alaansa on juuri tutkia tietokoneiden merkitystä oppimistulosten kannalta. Tähän mennessä tutkimustulokset ovat olleet aika masentavia, mutta en tiedä, mitä kaikkea hän on tarkalleen ottaen tutkinut. Tablet-tietokoneiden käytöstä opetuksessa ei vielä varmaan paljon tutkimuksia olekaan.

Itseäni kiinnostaisi eniten sähköisten oppimateriaalien tuottaminen omaa opetusta varten. Aionkin tutkia vielä Virpin vinkkaamaa iTunes U:ta." Katriina

- "Olen samaa mieltä kaikien kanssa ja toisaalta ajattelen asiaa eri kantilta monien kanssa. Pitää muistaa, että kysymys ei ole pelkästään laitteesta ja appseista. Tällaisilla opintopäivillä tulee helposti olo, että The Juttu on iPad...  Pädihän on vain väline, jota voidaan käyttää oppimisen apuvälineenä. Olemme mukana aallonharjalla pilotissa, jossa yritetään oppia ymmärtämään mihin uutta laitetta voitaisiin käyttää eikä sitä miten vanhoja ohjelmia voidaan käyttää uudella laitteella. Siihen meillä on vanhat koneet olemassa :). Kehitystä ei voida pysäyttää ja suuntaus näyttää olevan kosketusnäyttöjen ja mobiilien suuntaan.

Oppilaamme ovat kymmenen vuoden päästä työelämässä, johon me myös osaltamme heitä valmistamme. Tässä kohtaa olen samaa mieltä Ismon kanssa, että meidän pitää pystyä opettamaan myös taitoja eikä pelkästään tietoa, sekä taitoja hallita, hankkia, jakaa ja oppia tietoja. Oppimista pitää ajatella kokonaisvaltaisena prosessina eikä pelkästään oppimistuloksina." Hannu



Seuraavat iLO-päivät pidetään Savonlinnassa huhtikuun 4.-5. päivä. Joensuun osallistujamäärää jouduttiin rajoittamaan 220:een, ja vastaava rajoitus jouduttaneen ottamaan käyttöön keväälläkin. Seurailkaa siis tilannetta! Halukkaat pajanpitäjät voivat ilmoittautua milloin vain, mutta helmikuussa pajatilanteen pitäisi olla aika lailla selvillä, minkä jälkeen varsinainen ilmoittautuminen alkaa. Jatkossa nettiosoite tulee olemaan www.ilopaivat.fi, ja informeeraamme, jahka se on avoinna. iLO-päivät löydät myös Facebookista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti