sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Ristiriitaisia opiskelijakommentteja

Laitan heti tähän alkuun kaksi hyvin erilaista opiskelijakommenttia samalta kurssilta. Jätän nämä tällä kertaa nimettömiksi, mutta molemmat kommentoijat ovat naispuolisia opiskelijoita (jos tällä tiedolla nyt mitään merkitystä on). 

"Minä en pidä tästä laitteesta, koska n käyttö on vaikeaa ja inhoan sitä. Haluaisin mieluummin ihan tavallista kynä paperi systeemiä, mutta kaikkea uutta pitää kaiketi oppia, joten en valita. Uutta tuli opittua helluntai järjestelmästä. Toivon että tunnilla opiskeltiin enemmän uskontoon liittyviä asioita, kuin tämän Saa&€(;:/.(5'llönan vempeleen käyttöä, joka vain saa"

"Kurssin ensimmäisellä tunnilla kävimme läpi perusohjelmat ja niiden käytön, opin kaiken yllättävän nopeasti vaikka olinkin ennen tuntia varma, että iPadin käyttö ja sen opettelu olisi hankalaa. IPadin käyttäminen on ollut mukavaa ja helppoa, mukavinta ja kätevintä iPadin käytössä on ollut se, että samalla laitteella voi käyttää nettiä ja tehdä muistiinpanoja. Muistiinpanojen siirto käy kätevästi koneelta dropboxiin josta niitä voi katsella millä tahansa muulta laitteelta. Uskonnon kurssin lisäksi olen käyttänyt iPadia myös yhteiskuntaopin kurssilla sillä esimerkiksi käsitekarttojen teko onnistuu kätevästi mindjetillä. Kaiken kaikkiaan iPadin käyttö on ollut mukavaa ja hauskaa, se tuo kivasti vaihtelua käsin kirjoittamiseen ja on helpompaa - tunneillekin menee mielellään."

Opettajan havainto on sama kuin monilla opiskelijoilla, ja sitä jo toki ennakoin ennen kurssia: laitteen opiskelu vie aikaa sisällön opiskelulta. Se tarkoittaa karsimista tai enemmän kotitehtäviä tai molempia. UE5-kurssin kirkkohistoria-osuus on suunnilleen kahlattu, ja käsittelyn nopeuttamiseksi on menty aika lailla luennointilinjalla. Olen tehnyt muutamia käsitekarttoja ihan perinteisesti taululle, ja opiskelijat ovat joko tehneet perässä Mindjetilla tai ovat ottaneet kuvia ja siirtäneet ne Dropboxiin. Olen myös itse siirtänyt taulutyöskentelyn kuvina talteen, jotta poissaolijat pääsevät ainakin jollakin tavalla jyvälle siitä, missä mennään. Viime tunnilla pohjustettiin uskonnonvapaus-teemaa ryhmäkeskustelulla, ja siihen virittävät kysymykset ovat myös kuvana tallessa Dropboxissa. Teenpä siitä huvikseni julkisen kopion. Tästä osoitteesta löytyy: http://db.tt/wEXDA00u

Etiikan kurssilla olemme käsitelleet Jeesusta eettisenä opettajana ja esimerkkinä. Opiskelijoiden tehtävänä oli miettiä, millaisiin asioihin Jeesuksen opetukset ovat vaikuttaneet 2000 vuoden aikana tai tuoda Jeesus mukaan johonkin nykyajan tilanteeseen. Käytimme välineenä ExplainEverything-ohjelmaa, jolla osa opiskelijoista piirsi vain yhden dian verran ja osa työskenteli kotona lisää, piirsi ja teki tekstejä usean dian verran. Ääntä ei vielä kukaan nauhoittanut mukaan, joten se on varmaan sitten seuraava askel.

Dropbox on siis osoittautunut käteväksi välineeksi, koska sinne voi tallettaa asioita eri laitteilta ja kansioittaa esimerkiksi eri aihepiirit omiksi kokonaisuuksikseen. Kaipaan kuitenkin vielä jotain visuaalisesti mukavampaa toteutustapaa. Kun ja jos saan seuraavan pädikurssin pidettäväkseni, voisimme kokeilla jotakin ohjelmaa, joka tekee kirjan näköisen lopputuotoksen. Opiskelija voisi tehdä omista käsitekartoistaan, muistiinpanoistaan, linkeistä, videoupotuksista ynnä muista visuaalisesti näyttävän portfolion. Mahdollisia ohjelmia ovat ainakin Book Creator ja iBookCreator.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti