keskiviikko 18. tammikuuta 2012

Vetovuoro vaihtui Lyseolla

Ismon maantieteen kurssin jälkeen opiskelijat palauttivat (osa ilmeisesti aika haikein mielin) iPadit koululle. Siinä vaiheessa nollasimme laitteet ja pidimme yhtenä iltapäivänä opastuksen opettajille. Eihän siinä kovin paljon ehtinyt varsinaista käyttöä opetella, mutta jotakin välähdyksiä saimme siitä, mitä kaikkea erilaista täppäreillä voi tehdä.

Viime viikolla sitten sain pädit käyttöön kahdelle kurssilleni. Sattumalta kaksi opetusryhmää oli niin pientä, että kun Taidelukio hiukan tuli apuun yhteisen kurssin osalta eli osti kolme iPadia, niin päästiin tosiaankin liikkeelle UE3- ja UE5-kurssien kanssa. Kolmoskurssi on etiikan ja kristillisen opin kurssi ja viitonen on otsikoltaan "Uskonto Suomessa". Niiden rinnalla opetan vielä kirkkohistorian ja kirkkotiedon kurssia perinteisemmällä tyylillä.

Kurssien alkuun toi oman jännitysmomenttinsa se, että olimme lähdössä jakson ensimmäisenä päivänä aiemmin tässä blogissa mainostetulle BETT-messumatkalle Lontooseen. Täppärivetoisille kursseille ei ollut järkeä edes ajatellakaan sijaista, koska ainoa, joka olisi jotenkin osannut sijaistaa, oli myös mukana matkalla. Toisaalta halusin heti päästä vauhtiin, koska jaksot ovat vain muutaman viikon pituisia. Niinpä tyrkkäsin uimataidottomat altaan syvään päähän: kutsuin ryhmät koolle aamukahdeksaksi, jaoin pädit kouraan, keräsin talteen käyttösopimukset, jotka olin fiksusti jakanut jo etukäteen, ja pidimme yhdessä Ismon kanssa pikaopastuksen laitteeseen, DocsToGo-ohjelmaan ja DropBox-tallennukseen. Jätin kotitehtäviä, joilla korvattiin pitämättä jäänyt opetus, käytännössä yksi kaksoistunti. Tilanteessa oli mukana myös Aducaten puolesta koulutuspäällikkö Maj-Britt Kentz. Aducate on Itä-Suomen yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelu, joka on MobilES-hankkeessa mukana kouluttajana ja tutkimuksen tekijänä. http://aducate.fi

Jos olisin voinut valita, olisimme tietenkin aloittaneet kaikessa rauhassa. Ymmärrän hyvin sitä opiskelijaa, joka lähetti hermostuneen viestin, kun ei saanut tehtävänantoa näkyviin eikä voinut tehdä juuri muutakaan, kun kotona ei ollut langatonta verkkoa. Olen yrittänyt rauhoitella tilannetta tyyliin "tehkää jotain jollain välineellä ja lähettäkää se johonkin". Tärkeintähän on, että työtä tehdään, ja jos se ei onnistu täppärillä, niin sitten läppärillä ja sähköpostilla tai lopulta vaikka kynällä ja paperilla.

Maanantaina pidettiin seuraavat oikeat oppitunnit ja käytettiin aikaa täppärin opiskeluun. Näytin näppäimistöön, tekstin korjaamiseen ynnä muuhun liittyviä jippoja, kertasimme DropBoxia ja näytin Mindjet-käsitekarttaohjelman toiminnan. Hiukan ehdimme myös kurkata kotitehtäviä, mutta aika moni sai ne uudelleen tehtäväksi... Toisaalta jotkut olivat ihan omin päin opetelleet käyttämään Keynote-esitysohjelmaa, vaikka olin vain ehtinyt mainita siitä tunnilla. Opiskelijoiden kommentitkin alkoivat lieventyä:

"UE3-kurssin alkutunneilla huomasin, ettei tabletin käyttö olekaan niin vaikeaa kuin se aluksi vaikutti. Tarvitsee vain kärsivällisesti opetella ja etsiä mitä mistäkin tapahtuu aluksi, ja sitten onnistuu tabletilla tekeminen. Oli tehtävien tekeminen Mindjetillä ja Keynotillakin aluksi vaikeaa, mutta helpottui sekin. Keynotilla linkin lisääminen oli vaikeaa, mutta kun opettaja opetti senkin, oli sekin ihan helppo asia loppujen lopuksi. Keynotilla oli tehtävän lähetyskin vaikea, kun se tuli lähettää ensin sähköpostiin (tabletilla mailiin, joista jokin tili tuli olla ennen kuin lähetti) ja sitten eteenpäin." (Tuomo)

Tänään sitten tunnelma jo vähän vapautui, kun päästiin katsomaan kameran käyttöä ja tehtiin kolmoskurssilaisten kanssa pieniä haastatteluvideoita aiheesta "Kannattaako tehdä hyvää?" Muutama opettaja joutui yllätyksen kohteeksi ja miettimään syvällisiä ihan kesken kaiken... En ajatellut, että näitä videoita tallennettaisiin mihinkään, mutta niistä tuli kyllä aika hyviä, joten saattaa olla, että asianmukaisten lupien kysymisten jälkeen lataamme ne YouTubeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti