Viime viikon koulutuksessa kävimme läpi tosiaan eri ohjelmia ja laitteen ominaisuuksia. Viikonlopun aikana pohdin iPadin käyttöä ja siihen liittyviä haasteita ja ehkä niihin takertumistakin, mahdollisuuksien sijaan. Keskeistä on se, että iPadilla ei tule ajattelussa korvata PC-tietokoneita vaikka iPadilla perinteiset PC-perustoiminnot onnistuvatkin aivan mainiosti. Laite sijoittuu matkapuhelimen ja PC:n välimaastoon ja juuri siitä välimaastosta on ne parhaat ominaisuudet ja toiminnalliset elementit oppimiseen ja opetukseen löydettävissä. Kannettavuus, iso näyttö, tiedon äärelle pääsy ja oppimiskohteessa reaaliaikainen oppimisen dokumentointi videokuvaamalla tai audiona, päälimmäisenä mielessäni. Ohjelmiakin on pilvin pimein saatavilla, höystettynä sosiaalisen median sovelluksilla. Tässäkin edessä on loppujen lopuksi tie joka kuitenkin jokaisen on käytävä itse läpi opettajana; valittava omaan toimintaan sopivimmat ohjelmat. Kouluttajana tehtäväni lienee enemmän herättää ajattelua ja kaivaa esille haluttua toiminnan muutosta oppimisprosessissa. Opettajat ovat innoissaan uusista iPadeistaan ja toivottavasti yhdessä saamme kasaan kullekin sopivimman käyttökontekstin. Liitän tähän myös tuoreessa Ilouutisissa olleen tekstini, joka toivottavasti entisestään selventää ajatustani.
iOS-laitteiden hyödyntäminen opetuksessa ja oppimisessa muuttaa ja kehittää perinteistä luokkahuonetraditiota kohti autenttista ja ilmiöpohjaista oppimista.
"Luonnossa luonnosta oppiminen tai vaikkapa kaupunkimaiseman muutoksen havainnoiminen paikan päällä voivat tehdä oppimiskokemuksesta henkilökohtaisemman ja merkityksellisemmän. Mobiililaitteiden avulla kohteessa dokumentoidaan oppimisprosessia, ja kohteesta tuotetaan relevanttia sisältöä yksin ja yhdessä. Tuotantotyökaluina toimivat iOS-laitteiden omat sovellukset yhdistettynä tarkoituksenmukaisesti sosiaalisen median palveluihin. Uusi sisältömateriaali voidaan jakaa kohteesta 3G-yhteyden avulla välittömästi tai se voidaan purkaa myöhemmin oppilaitoksessa.
Pelillisyyttä (Gamification) on myös viime aikoina haluttu tuodaoppimiseen yhä enemmän. iOS-laitteiden paikannusominaisuudet ja niille luodut valmiit applikaatiot mahdollistavat mielenkiintoisten paikkatietoon perustuvien oppimispelien laatimisen. Erilaiset seikkailut lähiympäristössä, tai työssäoppimisjaksolla toteutettavat yhteisölliset oppimispelit, tuovat uusia lähestymistapoja opiskeltaviin asiasisältöihin. Parhaimmillaan pelillisyys opetuksen ja oppimisen kehittämisen näkökulmana tarjoaa uusia luovuutta tukevia ratkaisuja koulutyöhön.
Tulevissa tablet-laitteisiin keskittyvissä koulutuksissamme ja kehittämishankkeissamme keskeisenä painopisteenä tulee olemaan opetuksen jaoppimisen vieminen fyysisen koulurakennuksen ulkopuolelle. Uskomme, että tieto- ja viestintäteknologian luonteva integroituminen opettajan ja oppijan arkeen saavutetaan riittävällä laitekapasiteetilla, yhteisellä toimintamallien suunnittelulla sekä asiakkaan tarpeiden ja toiveiden kuuntelemisella, koko työorganisaatio huomioiden." Ilouutiset numero 1, 2011
IPad soveltuu hyvin lukiofysiikan kokeellisiin töihin. Tässä pari esimerkkiä:
VastaaPoista-Liikettä voi videoida ja täältä voi ladata ohjelman ($3), jolla videota analysoidaan.
-Laitteessa on kiihtyvyysanturi, jonka lukemia voi piirtää kuvaajiksi SPARKvue-ohjelmalla (ilmainen).
Pascolla on adapteri, jolla saa liitettyä mittausantureita IPadiin. En ole löytänyt sellaisia Suomesta; Pascolta (USA) saisi tietenkin tilaamalla. Onko jollakin tästä tietoa?
Itse olen testannut iPadin toimintaa Xendesktop/Xenapp -ympäristön päätelaitteena positiivisin tuloksin.
VastaaPoistaWin7 työpöydän/sovellusten ajaminen iPadissa laajentaa sen käyttöaluetta huomattavasti PC:n suuntaan.