maanantai 17. syyskuuta 2012

Ensimmäiset kokemukset iPadilla toimivasta vastausjärjestelmästä





Moi,

olen ehtinyt kokeilla järjestelmää vasta kahdella oppitunnilla, mutta jotain pystyn jo sanomaan, joten kiirehdin heti sanomaan... :) Kokeilun nimi näyttää olevan Promethean Digital Assesment Pilot, ja se on opetushallituksen lanseeraama, mutta opiskelijan iPadilla se näyttää palikalta, jossa lukee ActiveEngage. Systeemi toimii lyhyesti sanottuna niin, että opettaja tekee pöytäkoneella PowerPoint-ohjelmaan liitetyllä lisäpalikalla kysymyksiä, joihin opiskelijat vastaavat omilta pädeiltään. Opiskelijoiden koneet liitetään langattoman verkon kautta keskustelemaan opettajan koneen kanssa. (Älkää kysykö minulta tekniikasta tämän enempää! Meillä on teknikot erikseen...)

Pienten teknisten ongelmien vuoksi jouduin aika kiireesti kehittelemään ensimmäisen kysymyssarjan, joten se oli vähän raakile, mutta toimi kohtalaisesti. Olin joutunut olemaan flunssan takia yhden päivän poissa ja olin ohjeistanut nettisivuni (http://virpinkurssit.pbworks.com) kautta opiskelijoiden työskentelyn. Kyselin sähköisen järjestelmän kautta, mitä opiskelijat olivat vastanneet antamiini tehtäviin. iPadit voi järjestelmässä varsin helposti nimetä kunkin opiskelijan mukan, joten opettaja voi katsoa opiskelijakohtaisesti, mitä kukin vastaa. Vastaukset näkyvät saman tien opettajan koneella, ja ne voi myös tallentaa myöhempää tarkastelua varten. Tällaisessa työskentelyssä oli se etu, että kallista oppituntiaikaa ei mennyt sellaisten tehtävien tarkistamiseen, joihin jo oli yksi kaksoistunti käytetty. Suurin osa kysymyksistä oli avokysymyksiä, yksi oli numeroilla vastattava.

Lukio-opetuksen kannalta ohjelman yksi heikkous on se, että se näyttää rakennetun aika pitkälle monivalintatehtävien ympärille, enkä heti keksi, mitä käyttöä niille lukiossa olisi. No joo, taitaahan niitä olla kielten tekstin- ja kuullunymmärtämisissä, mutta reaaliaineissa vastaukset ovat ensi sijassa sanallisia. Active Engage ei kuitenkaan niele kuin muutaman lauseen pituisia vastauksia, joten mitään esseitä sillä ei voi kirjoittaa.

Kysyin opiskelijoiden tuntoja ensimmäisen kokeilun jälkeen, ja he olivat sitä mieltä, että vastaaminen oli ihan mukavaa ja että sitä voitaisiin kokeilla toistamiseenkin. Kun pohdiskelimme, mihin oppiaineisiin tällainen sähköinen vastaaminen voisi sopia, opiskelijat eivät heti osanneet sanoa. Ehdotin matematiikkaa, mutta se ei saanut vastakaikua. Kielten kohdalla hyväksyttiin ajatus, että sitä voisi käyttää joidenkin kielioppitehtävien tekemiseen, kuten siihen, että annettu lause pitäisi kirjoittaa toisessa aika- tai muussa muodossa.

Tänään käytin ActiveEngagea toisen kerran saman ryhmän kanssa. Meneillään on uskonnon kolmoskurssi, jonka aiheina ovat etiikka ja kristillinen oppi. Kuulimme ja katselimme kolmen ryhmän tekemät ryhmätyöt, joiden aiheina olivat ulkonäön muokkaus, rasismi ja korruptio. Palaute ryhmätöistä annettiin sähköisesti. Kunkin aiheen kohdalla luokka vastasi kuuteen kysymykseen, joista yksi oli numeerinen (Minkä arvosanan antaisit työlle?) ja loput sanallisia. Sanallisissa vastauksissa piti arvioida työn sisältöä, rakennetta, siihen kuuluvaa havaintomateriaalia sekä esittämistä.

Kuvailin jonkin verran ääneen vastauksia sitä mukaa, kun niitä alkoi tulla ja tallensin vastaukset, jotta ryhmien jäsenet saavat halutessaan myöhemmin katsoa koko palautteen läpi. Palautteet annettiin nimettöminä eli iPadien nimillä, joita ei voi liittää henkilöihin. Luokka oli varsin yksimielinen siitä, että tämä oli hyvä tapa kommentoida ryhmätöitä. Useinhan palaute jää sen varaan, mitä opettaja sanoo tai jaksaa mahdollisesti kirjoittaa, mutta nyt on mahdollista kerätä vertaispalautetta. Minustakin tämä oli hyvä juttu. Kunhan vain otan jostain sen ajan, että ehdin lukaista opiskelijoiden vastaukset läpi!

Kuvat nappasi Ismo Falck.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti