Oikeastaan kyseessä eivät ole "frequently asked questions", vaan yksi Facebookissa esitetty kysymys, mutta oli niin kiva kirjoittaa tuommoinen otsikko. Toisaalta kysymys on niin olennainen, että sen pitäisi olla usein kysytty. Kollega Marja nimittäin kysyi, mitä etua iPadeista on oppimiseen.
1. Motivaatio. Useimmat opiskelijat pitävät iPadeilla työskentelemisestä. Viittaan tässä blogissa julkaistuihin opiskelijakommentteihin ja kurssipalautteisiin.
2. Monipuolisuus. Kynällä ja paperilla voi tehdä kynä ja paperi -asioita. Kannettavalla tietokoneella voi tehdä monia asioita sähköisesti. Tablet-tietokoneella voi edellisten lisäksi mm. kuvata ja äänittää ja eri työtapoja voi yhdistellä. Opiskelija voi usein jopa valita itselleen mieluisimman työtavan.
3. Jakaminen. Opettaja ja opiskelija tai opiskelijat keskenään voivat tehdä asioita yhdessä tai jakaa tekemiään asioita toisilleen. Ja hei, opettajatkin voivat työskennellä yhdessä!
4. Kannettavuus. Toisin kuin ns. kannettava tietokone, täppäri on aidosti mukana kuljetettava laite.
Aika usein kysytään myös, parantaako täpytietokoneen käyttö oppimistuloksia tai esimerkiksi yo-kirjoitusten tuloksia. Epäilen, että ylioppilaskirjoitustulokset eivät välttämättä parane, jos ajatellaan kirjoitusten pysyvän samanlaisina kuin nyt. Tulokset, jotka on saatu sähköisistä kokeista ja niistä kursseista, joilla iPad on ollut käytössä, eivät välttämättä osoita radikaalia hyppäystä tuloksissa. Ne opiskelijat, jotka ahkeroivat, saavat hyviä tuloksia joka tapauksessa. Niitä, jotka eivät työskentele, ei väline auta mihinkään. Väline kuitenkin voi tarjota uusia tapoja oppia ja uudenlaisia asioita opittavaksi.
Opettajien täydennyskoulutuksissa - jos joku on sattunut niissä viime vuosina käymään - on jo uuvuttavuuteen asti jankutettu, että maailma muuttuu ja että koulun on muututtava myös. Lienee totta. Koululta vaaditaan mtä erilaisimpia asioita, mutta päällimmäisenä tuntuu olevan vaatimus, että on kasvatettava kansalaisia, jotka kykenevät vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Heidän tulee olla yhteistyökykyisiä mutta samalla itsenäiseen työskentelyyn kykeneviä, joustavia ja luovia. Heidän tulee osata hakea tietoa ja soveltaa sitä sekä lukea mediaa ja käyttää sitä monipuolisesti hyväksi. Pitää olla kielitaitoinen ja esiintymiskykyinen. Pitää myös hallita työskentely sähköisillä välineillä.
Näitä ominaisuuksia ja taitoja ei kasvateta samoilla menetelmillä, joilla kansaa kasvatettiin vaikkapa 50 vuotta sitten. Koulun muuttuvista tavoitteista kertoo myös se, että ylioppilaskirjoitusten sähköistäminen nytkähti äskettäin eteenpäin, kun tehtiin päätös ensimmäisten kokeiden suorittamisesta sähköisesti v. 2016. Jos mitataan samoja asioita kuin ennen samoilla menetelmillä kuin ennen, eivät tablet-tietokoneet tai älypuhelimet tai muut vastaavat välttämättä paranna tuloksia (tosin se on toki mahdollista!). Jos koulun tavoitteet muuttuvat, ja mitataan uudenlaisia asioita uudenlaisilla kokeilla tai muilla uusilla järjestelmillä, niin uusien opetusmenetelmien ja -välineiden käyttö on välttämätöntä. Tervetuloa, henkilökohtaiset tietokoneet, olivatpa ne sitten mitä mallia tai merkkiä tahansa, kunhan niillä voi työskennellä monipuolisesti. Välineitä, joilla voi tehdä vain yhtä asiaa tai rajoitetusti joitakin asioita, emme halua enää käyttää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti