Yhteiskuntaoppi:
"Koneet mahdollistivat sähköisen opettajan tuottaman materiaalin jakamisen sähköisesti oppilaille dropboxin kautta ja kokoaikainen nettiyhetys mahdollisti oppijoille sähköisen säädöskokoelman Finlexin jatkuvan käytön, mitkä tukivat oppimista oppilaspalautteenkin perustella. Haasteena kurssilla esiintyi oppilaiden eriasteiset tietotekniset taidot, joka näkyi mm. tekstinkäsittelyn käyttämisessä, kun teimme yo-harjoituksia. Kokeen pidin paperirisena, koska tämä ikäluokka tulee tekemään paperisen reaalikokeen.
Tieto- ja oppimiskäsitykset ovat muuttumassa näiden välineidet (ICT) kautta, mikä ei vähennä työskentelyn merkitystä. Tutkivan oppimisen ja lähdekritiikin painoarvo kasvavat, kun oppisessa kurssikirjojen merkitys lievenee. Minulle historian ja yhteiskuntaopin opettajana suurin etu padeissa on ollut netin takaamat median palvelut esimerkiksi ajankohtaiset YLE:n uutiset ja käsitekarttaohjelma Mindjet, jolla olemme piirtäneet yhdessä ja erikseen ilmiöistä käsitekarttoja. Koneiden käytössä hienoa on olllut se, että oppilaat ovat neuvonneet toisiaan ja myös minua tekniikan käytössä. Tämä on oppilaiden sosiaalisen kehityksen kannalta hieno asia."
Opinto-ohjaus:
"Olen käyttänyt Padia eniten henkilökohtaisessa ohjauksessa, kun opiskelija hakee tietoja jatko-opinnoista. Ohjauksessa mielestäni parhain tiedonlähde on ollut www.opintoluotsi.fi sivusto, josta opiskelijan on helppo löytää ammatinkuvauksia, tietoja eri koulutusaloista ja opiskelumahdollisuuksista. Yhteishaun aikaan täältä löytyy myös linkki joko ammattikorkeakoulun tai yliopiston nettihakuun.
Opiskelijat käyvät tekemässä myös kurssimuutoksia, jolloin heidän itsensä on helppo seurata
lukujärjestysmuutoksia Padista. Myös Avoimen ammattikorkeakoulun koulutuskalenterissa kurssille ilmoittautumiset onnistuvat helposti.
Päivittäin sähköpostien lukeminen ja lähettäminen sekä Wilman käyttö ajasta ja paikasta riippumatta on helppoa. Opiskelijahuollon palavereissa Pad nopeuttaa esimerkiksi tiedonhaussa, kuinka opiskelijan lukio-opinnot etenevät
Opinto-ohjauksen tunnilla Padit ovat olleet hyvänä apuna, kun opiskelijoiden kanssa on tehty
olokysely ja ATK-luokka on ollut varattu. Kameraa ja videota on helppo käyttää. Olen harjoitellut
muutamien ohjelmien käyttöä, kuten Docs To Go, Dropbox ja Keynote. Mielestäni Pad on erittäin hyvä työväline opinto-ohjaajan työssä."
Maantiede:
"Kokeilimme pädejä maantieteen kurssilla ryhmätöiden tekemisessä,
kokemukset
-oppilaat eivät pitäneet koko ajatuksesta
syitä:
-liian hankalaa kirjoittaa tekstejä
-kuvien ja kaavioiden istutus ei tuntunut oniistuvan
- ei voinut tulostaa tuotoksia
-kaksi oppilasta ei mahtunut yhdelle pädille
-kaikki halusivat tehdä työn loppuun tietokoneilla"
Maantiede:
"Kokeilimme pädejä maantieteen kurssilla ryhmätöiden tekemisessä,
kokemukset
-oppilaat eivät pitäneet koko ajatuksesta
syitä:
-liian hankalaa kirjoittaa tekstejä
-kuvien ja kaavioiden istutus ei tuntunut oniistuvan
- ei voinut tulostaa tuotoksia
-kaksi oppilasta ei mahtunut yhdelle pädille
-kaikki halusivat tehdä työn loppuun tietokoneilla"
:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti