Savonlinnan kaupungilla on hankintasopimus Iskun kanssa, joten pyysimme sieltä edustajan kuuntelemaan toiveitamme ja tekemään meille ehdotuksen kalusteista. Ehdotus on nyt ollut sekä opiskelijoiden että opettajien kommentoitavana, ja Iskulle lähtee pian pyyntö muokatusta ehdotuksesta. Valitettavasti sillä rahalla, joka meillä on käytettävissä, ei saa ihan sitä, mitä haluaisimme. Muunneltavuudesta emme tingi, mutta emme haluaisi tinkiä myöskään viihtyisyydestä.
Mm. seuraavista asioista on tehtävä päätöksiä:
- Kuinka monta istumapaikkaa luokkaan tarvitaan? Millaisia istuimien pitää olla, jotta muunneltavuus toteutuu mahdollisimman helposti? Pyörällisiä, pinottavia, helposti kainaloon otettavia? Voiko luokassa olla myös seisomapaikkoja? Millaisia kalusteita voi siirtää luokasta aulatilan puolelle ja päinvastoin?
- Kuinka paljon pöytiä tarvitaan vai tarvitaanko niitä ylipäänsä? Millaiset pöydät ovat muunneltavuuden kannalta parhaita? Kokoon taittuvat vai pienet monikulmaiset, joita voi yhdistellä? Korkeat pöydät?
- Kuinka toteutetaan näyttämö ja nouseva katsomo ilman kiinteitä rakenteita? Kulmamatto ja erikorkuisia tuoleja sekä kohdevalo?
- Kuinka tilaan saadaan viihyisyyttä? Kokolattiamattoon ei ole varaa eikä näillä näkymin juuri muihinkaan mattoihin. Saadaanko ikkunaverhoilla väriä ja pimennysominaisuuksia yhtä aikaa?
- Miten paloturvallisuus taataan?
- Voimmeko säästää rahaa käyttämällä entisiä kalusteita? Kuinka niillä toteutetaan ajatus tilasta, joka on erilainen kuin ennen?
- Säästetäänkö liitutaulu?
- Tehdäänkö valkotaulumaalilla seinästä tai seinistä kirjoitusalustoja?
- Miten tekniikka sijoitetaan luokkaan?
Hankepäivä
Opetushallitus on järjestänyt kaksi seminaaripäivää käynnissä oleville oppimisympäristöjen kehittämishankkeille. Marraskuussa meiltä pääsi koulutyöstä irrottautumaan vain allekirjoittanut, mutta huhtikuussa olimme liikkeellä kahden hengen tiimillä. Hankepäivä oli mielenkiintoinen ja sisälsi mm. hankkeiden esittelyä ja ryhmäkeskusteluja. Päivän aloitti professori Kirsti Lonka, jonka monipuolisen esityksen aiheena oli kuilu diginatiivien opiskelijoiden ja opiskelukäytäntöjen välillä. Opimme mm. uuden termin: muuntojoustava tila. Sellainen Äylataamokin voisi olla.
Tässä linkki oph:n sivulle, jossa on osa hankepäivän materiaaleista: http://www.oph.fi/rahoitus/valtionavustukset/103/0/valtionavustukset_oppimisymparistojen_kehittamiseen_2015?language=fi
Mind the Gap -blogi: http://blogs.helsinki.fi/mindthegap/
Solmimme myös yllättävän kontaktin Helsingin yliopiston suuntaan, mutta siitä myöhemmin ehkä lisää, sillä se ei suoraan liity Älylataamoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti